Πέμπτη, 7 Ιανουαρίου 2016

Αντίο στα μουσεία για τα Σαββατοκύριακα

Πενθήμερη η λειτουργία των αρχαιολογικών χώρων ήδη από τις 19 Δεκεμβρίου.

Οι αρχειοφύλακες αποφάσισαν να αντιδράσουν με αυτόν τον τρόπο στην μείωση των αποδοχών τους. Η κατάσταση αυτή πυροδοτεί και επαναφέρει σοβαρά ερωτήματα Με άλλα λόγια θέτει επί τάπητος τη θέση των αρχαιολογικών και μουσειακών χώρων, άρα και του πολιτισμού στην Ελλάδα της κρίσης, την αναζήτηση των ουσιαστικών συνεπειών αυτής της αλλαγής αλλά και την οικονομική στασιμότητα που βιώνει η χώρα.

Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι θα λειτουργούν από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή ως κίνηση διαμαρτυρίας στην εφαρμογή του νέου μισθολογίου. Σύμφωνα με τις διατάξεις του τελευταίου η αμοιβή των περισσοτέρων αρχαιοφυλάκων για την εργασία τους κατά τα σαββατοκύριακα ορίζεται περίπου στα 16 ευρώ. Η αλλαγή του ωραρίου αποσκοπεί στην άρση αυτής της απόφασης και την επαναφορά των απολαβών τους στα προηγούμενα επίπεδα. Το θέμα όμως δεν είναι η ορθότητα αυτής της δράσης. Έχουμε φτάσει σε μια κατάσταση που όλοι έχουν δίκιο. Ναι, θα ήταν ιδανικό η χώρα να ήταν οικονομικά εύρωστη ώστε να μη χρειάζονται περικοπές και μειώσεις. Όμως αποδέκτης των συνεπειών του νέου μισθολογίου δεν είναι μόνο ο κλάδος των αρχαιοφυλάκων αλλά και οι υπόλοιποι κλάδοι. Τις μειώσεις και την σκληρότητα που συνεπάγεται η προσπάθεια εξυγίανσης της οικονομίας θα υποστούν τα μεσαία και κατώτερα στρώματα, σε καμία περίπτωση οι έχοντες υπερβολικά πολλά, οι εξασφαλισμένοι για όλη τους τη ζωή .

Η επί της ουσίας περιορισμένη λειτουργία των αρχαιολογικών χωρών πλήττει εκτός από την οικονομία και τον ίδιο το μέσο Έλληνα. Αρχικά συνιστά χτύπημα κάτω από τη μέση για τον τουρισμό, καθώς κλειστοί αρχαιολογικοί χώροι σημαίνουν, αφενός λιγότερα έσοδα, κι αφετέρου ταλαιπωρία για τους τουρίστες Η κακοπάθεια αυτή συνοδεύεται από αρνητική εντύπωση, η οποία ωστόσο, θα ήταν σκόπιμο να αποφεύγεται από χώρες όπως η δική μας που στηρίζουν σε μεγάλο βαθμό την οικονομία τους στην παροχή υπηρεσιών και συγκεκριμένα στις τουριστικές δραστηριότητες Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημανθεί ότι η ζημία που θα δημιουργηθεί θα καλυφθεί διαφορετικά, λόγου χάρη με έναν έμμεσο φόρο αφαίμαξης, αλλά πάλι θα πληρώσει ο πολίτης. Όμως, εκτός από τον τουρίστα υπάρχει και ο ντόπιος που θέλει να πάει μια βόλτα με την οικογένεια του στην Ακρόπολη. Υπάρχει και ο άλλος που θέλει να πλουτίσει τις γνώσεις του, να χαζέψει στους καλοσχηματισμένους κίονες και να περιπλανηθεί στο μεγαλείο των αρχαίων ναών Ο πολιτισμός είναι μια διέξοδος στις δύσκολες καταστάσεις, γιατί εκτονώνει και εξυψώνει τον άνθρωπο. Ξέρει να τον εμψυχώνει και να του ψιθυρίζει ευέλπιδες ιστορίες Όμως, η αλλαγή του ωραρίου κάθε άλλο παρά τον προωθεί.

Μίλησαν για τέλος των περικοπών, για ένα αύριο καλύτερο. Δεν ξέρω γιατί και πώς αλλά τη δεδομένη στιγμή δεν ενδιαφέρει η επίρριψη ευθυνών στον έναν η στον άλλον. Το θλιβερό στην όλη κατάσταση ειναι πως είτε πρόκειται για τους αρχειοφύλακες, είτε για τους γιατρούς ή τους εκπαιδευτικούς, όλοι μάλλον έχουν κάποια μερίδα δικαίου Έχουν σωστά και λάθος αιτήματα, και όσον αφορά τα λάθος είναι ο συνδικαλισμός που έχει παρακμάσει κι έχει παυσει να εκπροσωπεί ουσιαστικά τους εργαζόμενους. Όμως, οι απεργίες και οι παύσεις εργασίας ελάχιστα συμβάλλουν στην διεκδίκηση δικαιωμάτων και προνομίων. Περισσότερο ταλαιπωρούν τον απλό κόσμο. Ορθώνεται λοιπόν ένα περίτρανο αδιέξοδο.

Ο λόγος των κινητοποιήσεων είναι να διεκδικήσει κανείς το δίκιο του και ένα μέλλον πιο ανθρώπινο. Όμως, τι συμβαίνει όταν δεν βγάζουν πουθενά;Δεν τάσσομαι υπέρ της απαισιοδοξίας, ούτε απορρίπτω την αγωνιστικότητα. Αλλά, τι να απαντήσει κανείς στους απλούς ανθρώπους που παρατηρούν την καθημερινότητα τους να γίνεται όλο και πιο ασταθής; Σε πολίτες μιας χώρας που υπολειτουργεί; Σε εκείνους που ονειρεύονται και σχεδιάζουν το μέλλον σε δομές σαθρές;

Πηγή